Kjpt

ISBN: 9788202290962
Status: P lager
Utgivelsesår: 2008
Innbinding: Innbundet
  

Sam Moses

Mot alle odds

Sam Moses’ Mot alle odds er en ufattelig spennende beretning om heltemot i en nærmest umulig situasjon og om hvordan enkeltmenneskers uselviske opptreden og handlekraft kan endre historiens forløp. Det er sterk beretning om hvordan den norske sjømannen Fred Larsen reddet de alliertes konvoi til Malta fra den sikre undergang.

Sam Moses’ Mot alle odds er en ufattelig spennende beretning om heltemot i en nærmest umulig situasjon og om hvordan enkeltmenneskers uselviske opptreden og handlekraft kan endre historiens forløp. Det er sterk beretning om hvordan den norske sjømannen Fred Larsen reddet de alliertes konvoi til Malta fra den sikre undergang.

I de første årene av Den annen verdenskrig forsøkte Hitler å ta oljefeltene i Irak og Persia (Iran) fra de Allierte. Med Aksjemaktenes dominans i den vestlige delen av Middelhavet var det britiskkontrollerte Malta på dette tidspunktet det eneste allierte støttepunktet som kunne hindre general Rommel i å komme fra Nord-Afrika til oljefeltene lenger øst. De allierte bombet tyskernes forsyningslinjer fra luften fra sin flybase på Malta og angrep aksjemaktenes sjøkonvoier med ubåter stasjonert på øya. Tyskland og Italia svarte med gjentatte harde angrep på Malta.

I 1942 var Malta verdens mest utbombede sted. Nazistene blokkerte all tilførsel til øya, og de allierte holdt på å gå tom for både drivstoff, ammunisjon og mat. Malta hadde ingen naturlige ressurser og befolkningen sultet. Mangelen på drivstoff, ammunisjon og reservedeler gjorde at øya ikke kunne forsvare seg særlig lenger. I London regnet man med at Malta – og dermed kampen om oljefeltene - var tapt hvis man ikke fikk fram forsyninger i løpet av få uker.

Med amerikansk støtte kunne Churchill sende den såkalte dødskonvoien av gårde for å redde Malta: mer enn femti krigsskip dannet eskorten til tretten lasteskip med flybensin og andre forsyninger om bord, samt amerikanernes enorme tankskip SS Ohio som var fullastet med 107 000 fat olje fra Texas. Nådeløse angrep fra tyske og italienske fly og u-båter senket ni av lasteskipene. SS Ohio ble torpedert, bombet og forlatt. Med sterk slagside, flammer på dekk og motorene døde, virket det som om oljetankeren, og dermed de viktigste forsyningene til Malta, var fortapt.

Men to unge matroser, en av dem norske Fred Larsen, var fast bestemte på å redde skipet og vinne krigen. De kom seg ombord i det ødelagte tankskipet etter at deres eget skip gikk ned i flammer. Med en liten gruppe av frivillige ledet de det nærmest utrolige arbeidet som gjorde at krigen tok en ny vending. De reparerte kanonene og bekjempet tyske og italienske bombefly på egen hånd, mens et synkende og brennende Ohio ble tauet i 4 knops fart mot Malta, under grusomme flyangrep.

De frivillige på SS Ohio ble tatt imot som helter av den utsultede befolkningen på Malta. Her fikk også Fred Larsen beskjed om at hans kone Minda hadde unnsluppet fra nazistene i Norge, sammen med den tre år gamle sønnen som han aldri hadde sett.

Fred Larsens innsats denne dagen hadde sannsynligvis større betydning for krigens gang enn den norske tungtvannsaksjonen på Rjukan. Men mens det har kommet dusinvis av bøker om Vemork-aksjonen, er det på høy tid at Larsens historie bringes fram i lyset. En historie som er mer nervepirrende enn en spenningsroman.




Om historieklubben
Kontakt oss
Medlemsbetingelser
Spørsmål og svar
Personvern
Slik handler du
Logg inn på Historieklubben
Gå til min side